Hybrid wegenbelasting in 2022 en verder
Je wilt zuinig en duurzaam rijden dus je koopt een auto met hybride motor. Dan moet je vanaf 2026 het volle pond betalen aan motorrijtuigenbelasting. Hoe zit het eigenlijk met hybrid wegenbelasting in 2022 tot 2025 en verder? Op deze pagina vind je het antwoord op al je vragen.
Toch maar je hybride auto inruilen voor een full-electric model? Laat jouw auto vrijblijvend taxeren op Theokooptjeauto.nl.
Hybrid wegenbelasting in 2022
De reden om voor een auto met brandstof tank én elektromotor te kiezen is vaak niet alleen bezorgdheid om het milieu. De besparing op belasting is natuurlijk ook mooi meegenomen. Dat je ook nog enkele tientallen kilometers kunt rijden zonder benzine te verbruiken is dan een mooie bonus. In 2022 betaal je voor een hybrid de helft aan wegenbelasting. In 2023 en 2024 geldt deze regeling. Je kunt dus nog enkele jaren flink goedkoper rijden, alleen al op basis van het belastingvoordeel. Voor een elektrische auto betaal je overigens helemaal geen motorrijtuigenbelasting, hybride auto’s zitten wat dat betreft precies in het midden. Als je nog steeds in een auto zonder ‘boost’ van stroom rijdt dan betaal je de volle mep. Ook aan de pomp trouwens.
Hybrid wegenbelasting in 2025
Het sprookje komt een keer ten einde. De hybrid wegenbelasting in 2025 wordt dan 75 procent op het normale tarief in plaats van 50 procent korting in 2022 t/m 2024. Je hebt dan nog een jaar voordeel en vanaf 2026 zul je het standaard tarief moeten betalen. Maar een dubbele motor betekent voor een vergelijkbaar model ook meer gewicht. Gaat een hybride auto rijden in 2026 meer kosten?
Hybrid wegenbelasting in 2026 en verder
Vanaf 2026 gaat iedereen met een auto weer 100 procent motorrijtuigenbelasting betalen. Het probleem hierbij is dat we niet weten waar dit bedrag op gebaseerd wordt. Als we naar het huidige systeem kijken dan moet je afrekenen op basis van gewicht. Een zwaardere auto kost meer aan belasting. Een hybride auto kan zwaarder zijn en daarmee in een hogere klasse terechtkomen. Het probleem hierbij is dat we niet zeker weten of de wijze van heffing gelijk zal blijven. Zo wordt er gewerkt aan nieuwe opties waaronder rekeningrijden. Misschien wordt er in plaats van gewicht naar kilometers gekeken of verzinnen ze een andere manier om inkomsten te genereren voor de staatskas. “De vervuiler betaalt” is een leuke term maar in de praktijk is het verdraaid lastig te bepalen welke zaken de meest negatieve impact hebben op het milieu.
Waarom een hybrid rijden?
Is het interessant om nu een hybride auto te kopen als er zoveel onzekerheid bestaat over de toekomst? Als je de sprong naar elektrisch nog niet wilt maken en je toch wat voordeel wilt meepikken dan is een hybride auto zeker geen verkeerde optie. Zeker als je enkele tientallen kilometers kunt rijden zonder de verbrandingsmotor in te schakelen. Zo rijd je heel comfortabel en ontlast je de drukke stad. Eenmaal op de snelweg zul je waarschijnlijk overgaan op benzine voor de langere ritten.
Als je nu een tweedehands hybride auto koopt dan kun je nog enkele jaren profiteren van belastingvoordeel. Kijk op Theokooptjeauto.nl voor alle mogelijkheden.