Is de Toyota Yaris Cross mosterd na de maaltijd?
Stoer maar niet té stoer, vlot maar niet té vlot. Het bekende Nederlandse poldermodel is in de laatste jaren duidelijk in het straatbeeld terug te zien. Compacte maar sportieve auto’s met flinke rondingen, hoeken die hoog op de wielen staan. De Nissan Juke, Opel Mokka en consorten nemen Europa over met voertuigen die in meerdere opzichten ‘hybride’ zijn. Toyota is nu ook ten tonele verschenen met de Yaris Cross. Biedt deze plug in hybrid meer dan de concurrentie?
Kun je niet wachten op de Toyota Yaris Cross hybrid? Neem dan contact op met Theo van Theokooptjeauto.nl voor een vergelijkbare jonge occasion.
Yaris Cross is speciaal voor ons gemaakt
Toyota is van oorsprong een Japanse autofabrikant, toch wordt de Yaris Cross hybrid niet verkocht in hun thuisland. Het is een model dat specifiek ontwikkeld is voor Europa. Dat betekent vrij compact, geschikt voor de stad of buiten de bebouwde kom én zuinig in gebruik. De wielbasis is identiek aan de Yaris Hatchback maar dan iets langer, breder en hoger. Deze millimeters maken de Yaris Cross iets ruimer dan de Hatchback. Dat merk je bij je boodschappen en als je een paar extra passagiers moet vervoeren. Over het exterieur is lang nagedacht waarbij de perfecte balans is gevonden tussen stoer en behoudend. Het is duidelijk dat Toyota goed naar de succesnummers van de concurrentie heeft gekeken. Daar worden enkele typische Toyota elementen aan toegevoegd zonder op te vallen.
Geen nieuwkomer in hybride motoren
De trend naar hybrids begon eigenlijk pas met de introductie van de Prius, ondertussen is Toyota alweer toe aan de vierde generatie hybride die je ook zult vinden in de Yaris Cross. De ‘Dynamic Force’ is minder dynamisch dan de sportieve automobilist zal hopen maar de auto trekt wel lekker vlot op. Er is een CVT versnelling aanwezig die grotendeels naar behoren werkt met weinig haperingen. Wat betreft het bereik van de elektrische motor is er haast geen sprake van ondersteuning, je kunt de meeste (kortere) ritten probleemloos afleggen zonder een druppel benzine te verbruiken.
Nadeel van elektrisch aangedreven voertuigen
Er zijn twee uitvoeringen van de Yaris Cross leverbaar; een hybrid model en een versie met alleen een 1.5 benzinemotor. Als je met een aanhangwagen de weg op wilt gaan dan zul je wellicht liever voor de versie op benzine gaan. Die mag namelijk 1350 kilo trekken terwijl de Yaris Cross hybrid slechts 750 kilo mee mag sleuren. De prijzen liggen dicht bij elkaar. Verder kun je ook nog kiezen uit de standaard versie of een Adventure uitvoering. De avontuurlijke versie heeft wat meer afwerking waarmee het er allemaal nét iets sneller en hipper uitziet. Het is echter allemaal cosmetisch en verandert niets aan het rijgedrag.
Welke hybrid moet je kiezen?
Voor autofabrikanten zijn hybride motoren vooral ontwikkeld om de CO2 uitstoot te verminderen en zo aan de strenge regelgeving te voldoen. Automobilisten willen graag minder benzine verbruiken zonder direct over te stappen op full electric. Zoveel mensen, zoveel wensen… Je kunt bij Theokooptjeauto.nl niet alleen terecht voor de beste jonge occasions, je mag ook rekenen op persoonlijk advies om de juiste keuze te maken. Zo koop je een tweedehands wagen die perfect aansluit op jouw wensen en budget.